torsdag 18 september 2014

Lässtrategier

Om ni frågar era barn vad en lässtrategie är så hoppas jag att de svarar med något av följande ord: Spågumman, Reportern, Detektiven, Konstnären eller Cowboyen.
Det kanske låter konstigt men dessa figurer hjälper oss att lära oss olika strategier för att enklare ta till oss det vi läser.
Vi arbetar hårt på att få våra elever att bli fantastiska läsare och då menar vi inte bara att de ska ha ett gott flyt utan att de ska förstå vad de läst också.
Genom att använda sig av Spågumman så funderar man på vad en bok handlar om genom att titta på utsidan, kanske bläddra lite i den, kolla om den har bilder o s v. Ofta kan vi bara genom att titta på en bok räkna ut vilken genre den tillhör, vad den komma handla om i stora drag mm.
Detektiven hjälper oss att reda ut svåra ord och annat klurigt. Om man inte förstår ordet gör man som detektiven och läser det igen, läser om hela meningen eller rentav hela stycket. Om man fortfarande inte förstår går man vidare och frågar en kompis eller frågar, man är helt enkelt detektiv.
Reportern jobbar med att läsa det som står på raderna, mellan raderna och bortanför raderna. Det är ju faktiskt inte allt i en bok som står ordagrant. Ibland kan man genom att läsa "mellan raderna" förstå hur karaktären känner o s v.
Konstnären är den som målar bilder inne i huvudet av det som man läser. Ofta målar man ju upp hur en karaktär ser ut genom att läsa om den, man får en bild av det som händer.
Sist men inte minst kommer cowboyen, han samlar ihop och summerar boken, ett sätt att göra det kan vara att skriva en bokrecension.

Jag hoppas att ni fick en liten inblick i hur vi jobbar för att få våra elever att bli goda läsare, använd er gärna av dessa strategier tillsammans med era barn.
/ Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar